Sover hela natten!

Nu är Milo 3 månader {14 veckor & 2 dagar}.
 
 
Jag har verkligen världens bästa & snällaste lilla bebis!
Sovit hela natten har han gjort sen han var 2 månader!! MEN nattmänniska som jag är av naturen, har jag suttit uppe och lekt med honom till 2-3 varje natt, och sedan har vi sovit längre på morgonen/förmiddagen..
 
Men nu när vi flyttar, vill inte jag ligga och sova bort halva dagen, utan börja ett nytt liv helt och hållet, med både nytt hus OCH nya vanor/rutiner! <3 
Så då tänkte jag redan nu börja lägga honom tidigare.. {För att komma in i det hela så att säga ;) }.
 
Tog en vecka, sen hade han redan kommit in i den nya rutinen! <3 <3 <3
 
Så dem 3 senaste veckorna har jag lagt honom 23:00, och sedan sover han hela natten {med endast 2st amningar vid 05:00 & 9:00} till 11/12 dagen efter! Alltså 12 timmar/natt.
Först tyckte jag det lät mycket, men sen när jag tänkte på andra äldre barn, så lägger sig ju de flesta vid 19:00, och sedan sover ju dem faktiskt ända till 6/7 på morgonen! = 12 timmar där också! ;)
 
I veckan som kommer nu, har jag tänkt att börja lägga honom vid 22:00 istället.. Sen köra på det hela veckan {eventuellt i 2 veckor}.. Och veckan där efter vid 21:00, osv. Ända tills vi är nere på 19:00 ;)
 
Hur som helst, på måndag har det gått en hel månad sedan vi började med "läggdags". Och han har inte krånglat en enda gång ännu!! <3
 
Vi börjar med att ta på oss pyjamasen vid ca 22:00. Sedan äter vi "kvällsmat" {alltså ammar}, och då äter han massa massa, vilar {leker oss trötta} i typ 30 minuter, och sedan vill han amma igen.. Så gör han aldrig på dagen, så det är precis som att han "äter upp sig", för att klara sig hela natten! Alltså det är ju inget jag kan göra något åt, vill han inte äta så vill han inte liksom, utan detta är ju något som HAN gör av sig SJÄLV, precis som att han VET att: äter jag mycket klarar jag mig hela natten, hehe. <3
 
Sedan får han vara i min famn {jag går aldrig och bär runt på honom på dagen, för då får jag ont i ryggen, så att få komma upp i mammas famn och bli buren, blir liksom något speciellt och mysigt, som endast händer vid läggdags}. {Självklart är han i min famn massa massa under dagarna, men då sitter vi liksom still i soffan eller på golvet osv, jag går liksom inte och bär, runt runt, på honom! Undantag - bärselen!}.
 
Därför blir läggdags något speciellt och mysigt.. Vi släcker ner i hela huset, och sedan får man krypa upp med en mysig filt i mammas famn, och bli buren och vaggad, medans hon sjunger God natt-sånger <3
 
 
Detta är ju såå mysigt, att han somnar på max 10-15 minuter! <3
 
Han är ju så söt när han sover, att jag inte kan motstå att gå runt och mysa lite extra med honom i famnen, fast han redan somnat för länge sedan^^ <3
Tillslut lägger jag ner honom i sin säng, och där sover han tills "jag väcker honom vid 05:00 för att amma". Han är ju så pömsig på natten, att han helt glömmer bort maten^^ Ibland vaknar han av att han är hungrig, men då tar han bara tummen i munnen, och sedan somnar han om så gott igen.. Hade jag inte väckt honom, hade han kunnat sova hela natten!
 
Frågade på BVC om det är normalt att sova hela natten när dem är så små, och visst fanns det sådanna DRÖM-barn, och så länge dem ökade bra i vikt och gick upp som dem skulle, så var det ingen fara att låta dem sova.
Och ökar i vikt gör han! Ligger till och med lite över sin kurva, och jag själv var ju nästan ett halv år {5 månader} då jag vägde lika mycket som han gör nu {3 månader}! ;) Han tar ju igen det på dagen, som hon sa..
 
Vid amningarna vaknar han ju såklart, också äter han tills han blir mätt, och sedan rapar vi. Efter det lägger jag bara ner honom i sin säng igen, trots att han är vaken, och då brukar han ligga och prata lite med sig själv {men han skriker/gråter aldrig}, suga lite på tummen osv, och sedan somnar han om efter ca 5 minuter, helt själv, utan att jag behöver ha honom i famnen, vagga honom, sjunga för honom osv, vilket är helt underbart! :D
Upprepar detta även vid 9 på morgonen, och det är inga bekymmer då heller! <3 jag kan liksom sova hela natten, bara amma ca 10 minuter vid 05:00 på morgonen, sedan bara lägga tillbaks honom och fortsätta sova, fram till 9, då amma lite snabbt igen, och sedan fortsätta sova på direkten! ;D
 
Helt underbart, och eftersom han är så duktig efter amningen, så man bara kan lägga ner honom i sängen igen, också somnar han själv. Så tror jag inte det blir några problem senare heller, då jag inte kommer att gå runt med honom i famnen vid läggdags längre.. Vill inte att han ska vänja sig vid det, eftersom han blir både större och tyngre! Utan detta är bara tillfällit, medans vi lär oss att "lägga oss för kvällen" :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zandras Nya Dagbok

Namn: Zandra. Ålder: 28. Bor i ett hus på landet, med min Rickard 30 år {blev tillsammans februari 2003} och våra söner Milo 3 år {född 9 juli 2013} & Milton 1,5 år {född 13 april 2015}. Intressen: inredning, barnkläder, shopping, resor & utflykter, djur, matlagning m.m. Jag är utbildad djurvårdare, men är just nu mammaledig. Jag blir så glad när du lämnar en kommentar, och svarar på alla jag får! Jag gör gärna länk-byten, och ni får gärna tipsa mig om tävlingar. Varmt välkomna och hoppas ni stannar! <3 KONTAKT: [email protected]

RSS 2.0