Milo äter barnmat (pure´) för första gången + Bajs-svårigheter (4 månader & 11 dagar gamal) (Onsdag 20/11)!

I onsdags efter att Carro och Clara hade varit här, fick Milo äta "mat" för första gången! :)
Han har lite svårt att bajsa.. Förut bajsade han flera gånger per dag! Men sen någon vecka tillbaka {3 kanske} kan det gå flera dagar emellan!
 
Så jag tänkte att jag ska prova o ge honom lite katrinplommonpure´ en gång om dagen, och hoppas på att magen kommer igång utav det! Förövrigt har jag helammat ända fram tills idag, då jag alltså ska lägga till lite katrinplommonpure´.

Ringde BVC igår {fredag}, men hon sa bara, precis som alla andra, att hon inte tror att han är förstoppad, för att jag hel-ammar.
Att han istället tillgodogör sig maten bättre nu, för att det bara är resterna som kommer ut i form av bajs.
Men jag skulle pröva, vid "nödfall" {alltså när jag ser att han har riktigt ont utav det, och det gått någon dag}, att använda microlax, eller att "tempa honom" - då det stimulerar bajskanalen, och ge honom plommonpure´.
 
Microlax har vi faktiskt hemma, då jag köpte hem det efter förlossningen.
 
 
Har också läst att messmör sätter fart på magen? Så det har vi köpt hem nu. En stor favorit även hos mig, då det både är gott + rikt på järn och kalcium :)
 
Alla barn är ju olika, och jag har läst att det är lika normalt att bajsa flera gånger om dagen, som upp till var 15:e dag, när man är en liten bebis?! Dock kommer jag aldrig låta Milo gå i hela 15 dagar, utan att försöka hjälpa honom!! Usch, låter ju hemskt rent ut sagt!
 
Har ni några bajs-tips, får ni gärna skriva dem i en kommentar! :)
 
Köpte Sempers - Katrinplommon med päron. Från 4 månader.
 
 
Gladfisen, innan maten^^
 
 
Milo 4 månader & 11 dagar gammal.
 
 
- Det är fel håll Milo! ;) <3
Tänkte först, han ska ju bara äta så lite så han behöver ingen haklapp {dem var nerpackade i någon flyttlåda, och jag hade inte tid att leta reda på någon precis då}, han har ju sin dreggellapp på sig också så..
Men kan ju säga att jag ändrade tanken ganska snabbt, haha.
 
 
- Loss, jag kan själv! ;)
 
 
- Mamma, det här var SÅÅ gott! ^^
 
 
- Men, det finns ju mat kvar här!
 
 
- ALLT måste ätas upp! ;)
 
 
Lite ögongodis ^^ <3
 
 
Dock känner jag mig sämst just nu! Det är ju bra att "ge först", och "tänka sen".. Han fattade nämligen med en gång hur han skulle göra för att äta! Han gapade stort, mumsade och svalde! Så jag matade ju honom, och vi hade jätte kul! Efter ett tag var han mätt och belåten.. Kom på, att han kanske inte skulle äta så stora mängder allra första gången han provade?..
Kollade upp detta på internet, och såg då att det stod ca 1-2 teskedar första gången?! För att tarmen måste vänja sig, från att ha fått enbart mjölk i hela sitt liv, till någonting nytt!
SJÄLVKLART!! HUR kunde jag - inte tänka på detta - när jag gav honom?!
Alltså, han åt, utan att överdriva, kanske 15 små teskedar!!
Vill inte ens tänka på hur ont i magen han kanske får nu? :( Åh.. :( <3
 
Jaja, man kan inte alltid göra rätt, utan ibland blir det fel, det är mänskligt, och speciellt när man är "nybörjare"!
Men stackars liten i alla fall.. :( <3
 
{Uppdate: "Skriven 1,5 dygn efter händelsen": Han verkar inte fått ont i magen? Han har inte skrikit i alla fall. Det enda som hände var.. Att han bajsade!! :D Såå, kommer definitivt fortsätta ge honom detta nu}.
 
Synd att inte pappa fick vara med första gången, men han var och åt restaurang-mat + bowlade med några arbetskompisar, och vart inte hemma förens halv tolv! Härligt när han ska upp till jobbet 5! ;)
 
Puss
Carro
2013-11-24 @ 06:21:51

Katrinplommon kan man nig ge flera tsk av, det är värre med gröt och sånt som är svårare stt smälta ner!

Jag har också haft messmör och det fungerar jättebra! Matolja i maten är också väldigt bra eftersom det lenar tarmen (man ska ju alltid ha det i maten till dom, burkmat har ju ofta det i sog ändå men man kan tillsätta lite till), jag har också fått tips om att ge babymassage varje dag eftersom det hjälper till att få ut gaser och bajs, sen finns det laktulos på Apoteket som gör avföringen lösare (dock ska BVC rekommendera det och säga hur mycket du ska ta i så fall men bäst om du klarar att få igång magen utan det medlet) samt semp droppar som är bra för magen. :) det är bra att de får dricka lire vatten till maten också, det gör att de inte blir lika hårda i magen :) päron är ju bra för att försöka få igång magen också :)
Haha expert på bebisbajs nu mera ;p
Söta bilder på sötmilo<3 och kul kommentarer <3 puss!

Svar: Tack för tipsen, älskade vän! <3 :) Hade ingen aning om det med matoljan, så det ska jag absolut tänka på! :) Hur gör man med messmör, kan man ge det lite på en sked till honom? Eller ska man blanda i det i maten eller något? Puss
Zandras Nya Dagbok

Mamma
2013-11-24 @ 23:17:00

Hej detta var ju riktigt roligt att läsa. Alla är vi nybörjare i början. Men ta alltid för givet att ta reda på hur mycket man ska ge av vad som Helst. Medecinering speciellt. Det kommer väl fler roliga grejer framöver, hoppas jag. Hihi. Ang messmör ge det direkt på sked äter han det är det ju bästa lägger du i maten vet du ju inte hur mycket han får i sig. Matolja i maten lät inget vidare. Burkmaten brukar de äta ändå och detta med magen får vi väl hoppas att det går över. Bajsa han mer sen eller? Mormor




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zandras Nya Dagbok

Namn: Zandra. Ålder: 28. Bor i ett hus på landet, med min Rickard 30 år {blev tillsammans februari 2003} och våra söner Milo 3 år {född 9 juli 2013} & Milton 1,5 år {född 13 april 2015}. Intressen: inredning, barnkläder, shopping, resor & utflykter, djur, matlagning m.m. Jag är utbildad djurvårdare, men är just nu mammaledig. Jag blir så glad när du lämnar en kommentar, och svarar på alla jag får! Jag gör gärna länk-byten, och ni får gärna tipsa mig om tävlingar. Varmt välkomna och hoppas ni stannar! <3 KONTAKT: [email protected]

RSS 2.0