Tisdag 7/5! + Inlägg: Årets första grillning, med familjen, i min trädgård (Onsdag 27/3)!

Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie
Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie
Bjuder på ett gammalt kort, på mig och Emelie <3, när vi var på matfestivalen i Skövde 2008 :)
 
 
Upp 10:30. Klädde på mig, åt frukost, drack morgonkaffet + bloggade medans.
Satte igång en diskmaskin och en tvättmaskin. Skar upp grönsaker/frukt till Kajsa {ödla/grön leguan}, fixade luftfuktigheten där osv. Skickade tillbaka reklamen {helgens jobb}, och då jag bar ut den passade jag även på att ta med lite andra saker som skulle ut till uteskjulet.
 
Fikade och sedan skulle jag fortsätta med hemmet.. Men bestämde mig för att slå mig ner och läsa om lite saker som oroade mig.. Att gå med oro i kroppen tar en massa energi ifrån en, så lika bra att kolla upp om det verkar helt normalt!

{Är gravid i vecka 30+3}.
För det första har jag börjat må illa lite då och då det senaste..
Hittade en sida där det stod att mamman kan börja må illa nudå barnet växer så fruktansvärt fort! Vilket den gör från vecka 30 och framåt! Det sägs ju vara normalt att gå upp ca ½ kilo i veckan nu det sista!
Så då behöver jag ju inte oroa mig för det :)
 
Sen har jag även blivitdarrig det sista.. Oftast kvällstid eller sent på eftermiddagen.. Känns så sjukt obehagligt, som att man ska lämna kroppen typ, hehe.
Hittade lite om att man kunde få blodsockerfall eller något såntdär. Att man slarvat med maten i alla fall! Och måste äta oftare/mer/nyttigare! Jag vet att jag är lite dålig med mat på kvällen och så.. Medans andra har svårt att äta frukost, har jag svårt att äta kvällsmål, haha. Antagligen därför det ofta kommer på kvällen ;p Såå från och med nu får jag försöka trycka i mig bättre kvällsmål ändå, och inte gå utan i så många timmar!
{Uppdate: det berodde tydligen inte på det.. När det väl var dags att träffa min barnmorska tog jag upp det, och det enda hon kunde komma på att man blev darrig av var sköldkörteln.. Så har fått ta prover på den nu}!
 
Sist men inte minst, har jag varit orolig för att jag inte känner några sånnadära riktiga kick-sparkar från bebis längre.. Har varit orolig över att bebis kanske inte "orkar längre och knappt har någon kraft kvar"..
Men då läste jag att från vecka 30 så börjar det bli trångt inne i magen, och bebisen har liksom inte plats för att sträcka ut sig så mycket, att det blir rejäla kick-sparkar! Utan nu känns rörelserna annorlunda!
Och det kändes skönt att "höra", eftersom nu tex: jag känner att bebis håller på o bökar och knuffas, och ibland kan det till och med göra lite ont.. Men ingen karatekid längre.. Känns mer som att den håller på o möblerar om där inne typ, bland organ o grejjer, hehe. Men så länge bebis rör sig så får man väl hoppas på att han/hon mår bra! Tyvärr kan man ju inte ha koll 24 timmar om dygnet, hur mycket man än hade velat! Och det skapar väl endel oro ibland, även hos andra mammor kan jag tänka mig ;)

Jaja. Många säger ju att man inte ska läsa om saker och ting.. För att endel inte stämmer osv! Och självklart kan man inte tro på allt som skrivs! Men ibland kan det även vara skönt att få veta att vissa saker är helt normalt! Om man tex läser på ca ett tusen sidor att det är "normalt" att må illa & kräkas i början av en graviditet, ja, då är det ju troligen också ganska normalt, eftersom flera tusen har skrivit samma sak! Söker man dock på "jag har ont i hjärtat" och det kommer endast upp en träff typ där det står- du kommer dö! Ja, då är det nog bättre att ringa en doktor och få svar den vägen! Och inte tro på en enda sida, i hela stora världen, som vem som helst kan ha hittat på! Och även fast den texten nu skulle vara sann.. Så kan det ju inte hända så ofta direkt, med tanke på att det endast är en person i hela stora världen som tagit upp det ;)
 
Jag är i alla fall mycket lugnare nu! Och kan med ro fortsätta.. ^^ Laga middag nästa!
Fick bli makaroner & fiskbullar, med massa färsk klippt baby-spenat över.. Fick äta själv, då älsklingen jobbade i Göteborg igen.. Och när han väl kom till stan igen, åkte han direkt och tvättade bilen.. Hemma vid 19:15..
 
Efter maten tog jag tag i alla inomhus-blommor som jag planterade om för ett tag sedan ni vet {13st}.. Letade upp nya krukor till alla, då dem förra inte passade längre, pga att innerkrukorna nu var större ;) Sen placerade jag ut alla runt om i husets alla fönster, där jag ville ha dem :) Skönt att ha fått upp dem nu!
 
Kort från när jag planterade om inomhusblommorna. Den 28/4.
 
 
Dock tog det en herrans tid! För hade fruktansvärt ont! Hade ont under magen typ, precis ovanför och i underlivet.. Strålade som sjutton, mest när jag gick.. Kroppen ville inte alls gå, för vid varje steg så strålade det! Fattade att jag var tvungen att ta det lugnt och behövde lägga mig för att vila! Men ville ju så gärna göra klart blommorna, haha. Så gjorde det i snigelfart, lät det ta typ 3 minuter att gå in till sovrummet för att ställa en blomma där osv. Sen vila lite, tog en blomma till osv. Och nu är det klart! ;)
 
Dock är klockan 23:30, skulle ha ätit kvällsmat 22:30 för att inte slarva! Men ville så gärna göra klart först, innan maten, så man slapp fortsätta sen vid halv ett på natten typ! För blommorna skulle göras klart idag, så var det bara!
Åt upp, och gick sedan och la mig 00:45. Brukar ju må illa när jag lägger mig, men nu med mat i magen gjorde jag faktiskt inte det! Så hoppas det fortsätter så! :) Hörs imorn igen! Då hoppas jag att smärtan under magen/ovanför & i underlivet är borta! God natt!

 
Onsdag 27/3:
 
{Älskling jobbar i Stockholm denhär veckan}.
Idag kom familjen förbi på middag.. Blev premiär-grillning i min trädgård! ;)
Hade vinterkläder på mig för att det inte skulle bli så kallt att sitta still. I övrigt blåste det ingenting och vår-solen värmde skönt! :)
 
Dem hade med sig en grill, då vi inte fått upp våran än. Bar ut en plåttunna och ställde den på, haha.
 
 
Potatismos i kastrullen.
 
 
Årets första grillning, i min trädgård ;)
 
 
Idag damp nya Vecko revyn ner i brevlådan :)
{Fick en prenumeration på dem, då jag skickade in streckkoder/kvitton på kellogs-produkter/arla-produkter osv, för ett braa tag sedan, så tyvärr finns inte det erbjudandet kvar längre :( {för i så fall hade jag bett mamma skicka in också, och sen hade jag tagit över hennes tidningar ;) haha}. }.  
 
 
Behöver jag ens nämna hur glad jag blev, när jag fick ett SMS från underbara Sofia, som skrev att hon rensat lite hemma hos sig pga flytt, och undrade om jag var intresserad av att kika på sakerna, innan hon skickade dem till second hand i så fall.
OM jag ville, tihi! Såå mycket fint <3 Eller rättare sagt- älskade varenda sak! :) <3 Vart allt i från fina kläder till inredning i precis min stil! :D Så åter igen, TUSEN TUSEN TACK finaste Sofia! <3 :)
Emelie Eriksson //Foto&Vardag\\
2013-06-04 @ 13:58:35
URL: http://erikssonemelie.blogg.se/

Hejsan! Jag har en tävling i samarbete med personligalmanacka.se. Det man kan vinna är att få designa sin helt egna almanacka i valfritt material och storlek. Hur bra? Dessutom behöver man bara gilla dom på facebook och skriva en kort motivering till varför du borde vinna. Det kan vara vad som helst, "för att jag är bäst!" tex.

Tävlingen är högst upp på min blogg, men här har du en direktlänk, kram!

http://byyemelie.blogg.se/2013/june/tavnlig-i-samarbete-med-personligalmanackase-2.html#comment




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zandras Nya Dagbok

Namn: Zandra. Ålder: 28. Bor i ett hus på landet, med min Rickard 30 år {blev tillsammans februari 2003} och våra söner Milo 3 år {född 9 juli 2013} & Milton 1,5 år {född 13 april 2015}. Intressen: inredning, barnkläder, shopping, resor & utflykter, djur, matlagning m.m. Jag är utbildad djurvårdare, men är just nu mammaledig. Jag blir så glad när du lämnar en kommentar, och svarar på alla jag får! Jag gör gärna länk-byten, och ni får gärna tipsa mig om tävlingar. Varmt välkomna och hoppas ni stannar! <3 KONTAKT: [email protected]

RSS 2.0