Återbesök på MVC! (Onsdag 4/12)!

Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie
Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie Oldie
 
 
Barnmorskan som vi hade under graviditeten, var sjukskriven {igen}, hade inte henne ofta alls under min graviditet, då hon även då vart sjuk ofta! Så hade en massa olika barnmorskor som ersättning.
 
När jag var där sist {5 veckor efter förlossningen}, för kontroll av klippet, hade jag en barnmorska som verkligen var jättebra! Så bad om att få henne igen, då jag ringde och bokade återbesöks-tiden <3
 
Vart ingen tid för prat sist, men vi {jag & Rickard} hann i alla fall berätta lite snabbt om hur vi upplevde förlossningen..
Kan ju säga att hon blev ganska upprörd! Hon har själv jobbat på förlossningen + möter tjejer som gått igenom en varje dag! Men hon hade knappt hört något liknande, och sa att såhär får det inte gå till!! {Och då vart jag ändå förstföderska}.
*För det första ska det finnas någon där! {När Milos huvud syntes, det vart nära, och jag trodde att jag skulle dö av smärta, lämnade barnmorskan bara rummet, och vi vart helt ensamma}!
*När jag skrek och hyperventilerade för att det gjorde så ont och jag var rädd, skulle barnmorskan finnas där för att lugna, säga att allt såg bra ut osv. Det var deras jobb! {Jag hade ingen, och när kärringen väl kom in, sa hon bara- Nu får du sluta skrika! Också gick hon ut igen}!
*Jag var rädd för att spricka lite, {Men jag gick sönder totalt, och kommer få leva med denna smärta resten av mitt liv, om jag inte opererar om det! Sex går bara inte, gör fruktansvärt ont! :(
Osv.
 
Hon blev ärligt talat nästan arg, bad oss om namnet på barnmorskan vi hade haft, ringde till sjukhuset som jag förlöstes på, och skällde ut dem!!
 
När jag träffade henne nu igen, på återbesöket {barnmorskan på MVC alltså} började vi med att prata om förlossningen. Vi gick igenom mina journaler osv.
 
Vid nästa graviditet kommer jag få gå hos en special-barnmorska {så kallad aurora}.. Finns endast 2 stycken, tror dem jobbade i Skövde? Psykolog, speciellt inriktade på förlossningsrädsla typ..
 
Sen vart det dags för ännu en kontroll av klippet.. Detta är också något hon gör ett ex antal gånger i veckan.. MEN, hon kom ihåg hur mitt underliv såg ut sist {1,5 månad efter förlossningen}, och hon sa att det inte var någon vacker syn, och att hon förstod att jag hade ont!!
 
Denna gång {5 månader efter förlossningen} hade ju såret "läkt", MEN, det har inte läkt bra!! För det första fattade hon inte hur människan hade sytt?! Det är buckligt, tråden har gått upp i slutet, så jag har ett stort jack(!), och sen massvis utav ömma punkter som jag får jätteont av vid beröring!! Jag kan inte ha sex osv, för det gör för ont!!
- Jag skulle vilja att en av mina kollegor tittade på detta, sa hon..
Och den kollegan ville att jag skulle kontakta en gynekolog..!
Tack, MEN NEJ TACK! Jag orkar inte mer!! :'( Nu får jag f*n ha ont, för jag orkar inte sprätta upp allt {är ju klippt och sydd nästan ända ut i låret!}, och gå igenom en läkning TILL! {Kunde ju varken sitta eller gå på över 2 månader}!
 
Jaja.. Fick äntligen p-piller igen också! :D Eller rättare sagt - MINI piller, eftersom jag fick högt blodtryck av graviditeten.. Dessa är speciellt för dem som är känsliga - lätt för att få blodpropp, övervikt, högt blodtryck osv! :)
 
En annan grejj som vi gick igenom och som jag tyckte var lite kul var att:
Det fanns en tabell på hur många timmar ca, som en förlossning tar, i genomsnitt. En förlossning om man är förstföderska tar ca XX timmar, och om man är Omföderska brukar det gå lite snabbare, så då ligger genomsnittet på ca XX timmar. {kommer inte ihåg antalet timmar, därav skriver jag XX i stället}.
 
Min förlossning gick riktigt snabbt, så jag slog både förstföderskorna och Omföderskorna!! Haha. Skönt att slippa ligga och pinas i flera timmar, MEN det blir mycket INTENSIVARE smärta när allt går fort!
Man hör ju de som ligger med värkar i flera flera timmar, men inget händer.. Jag låg och sov, vattnet gick, inga värkar! Och när min första värk äntligen kom, kom nästa efter redan 5 minuter!
Hade sedan 5 minuter mellan värkarna i typ en kvart!! Då gick det över till 3 minuter emellan!! Såå, jo, visst gick det fort! :)
Bara jag inte gör en såndär klassiker och föder i bilen påväg till sjukhuset nästa gång! ;) Haha.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zandras Nya Dagbok

Namn: Zandra. Ålder: 28. Bor i ett hus på landet, med min Rickard 30 år {blev tillsammans februari 2003} och våra söner Milo 3 år {född 9 juli 2013} & Milton 1,5 år {född 13 april 2015}. Intressen: inredning, barnkläder, shopping, resor & utflykter, djur, matlagning m.m. Jag är utbildad djurvårdare, men är just nu mammaledig. Jag blir så glad när du lämnar en kommentar, och svarar på alla jag får! Jag gör gärna länk-byten, och ni får gärna tipsa mig om tävlingar. Varmt välkomna och hoppas ni stannar! <3 KONTAKT: [email protected]

RSS 2.0