Glad & Lycklig!




Åh, jag är så himla glad & lycklig just nu!
Det går bra nu! :D

Har "mått dåligt" under en längre tid pga massa stress & press, hela tiden! Men nu börjar jag äntligen få ordning på saker & ting!
Bland annat vill jag ha det fint omkring mig! Det ska vara städat, rent & fräscht + ordning & reda överallt!
Mår dåligt när jag inte hinner med allting! HATAR att gå omkring i smuts och oreda!
Men det börjar gå bra på den fronten nu! Har ställt om mitt tankesätt lite..
Förut kände jag mig tex jämt stressad över all disk och kläder som låg slängda precis över allt! Kunde ägna en hel dag åt att bara diska upp all jädrans disk..! Eller en hel dag åt att hänga upp & vika in alla kläderna..!


FÖRE:
Anledingen till att det blev så mycket kläder, var för att:
*Jag valde outfit på morgonen.
*Sen vart jag uppe alldeles för sent på natten, tills ögonen gick i kors, & då vart jag så trött att jag bara sprang in till sovrummet, & orkade verkligen inte stå & pricka av (så jag vet när kläderna ska i tvätt) + hänga upp & vika in alla kläderna då! Så tog bara av mig intill sängen & somnade på två röda!
*Dagen efter har jag massor att göra som vanligt, & då det är så lite kläder är det inget jag prioriterar i första hand! Men.. så högen bara växer & växer..
*Tills det är så mycket att jag mår dåligt över det, oxå mår jag dåligt över att jag inte hinner ta det då heller, för det skulle kräva nästan en hel dag, & det har jag inte tid med!


Gamalt kort från huset. Såhär brukade det se ut! = INTE OK!!!



EFTER:
Var så sjukt trött på detta! Hade aldrig några kläder att ta på mig i garderoben (för allt låg ju någonstans i högen på golvet) osv!
Så tänkte om, o ändrade på mina "rutiner"!
NU och en månad sedan tillbaka, har inte ett outfit-plagg ens nuddat golvet!


Såhär gör jag nu:
Jag sitter alltid vid datan på kvällen för att koppla av innan sängen..
För att det inte ska bli försent och jag inte ska orka hänga upp/vika in dagens kläder, har jag satt regeln:
INGEN DATA FÖREN DEM ÄR PÅ SIN PLATS I GARDEROBEN!
Såå, jag går ut med hunden för natten vid 22:00. Väl tillbaka hoppar jag direkt i pyjamasen o hänger tillbaka/viker in kläderna. Tar bort sminket och sedan får jag som belöning sätta mig vid datan för att koppla av! ;)
Kör stenhårt på detta, och sjukt vad mycket tid jag sparar på att slippa stå hela dagar med detta! :D Och rent är det på golvet också ;) 



I stort sett är det samma sak med disken.. Visst, jag har alltid velat ha städat, rent, fräscht, ordning osv. MEN då jag ALLTID har så mycket att göra, har jag alltid tänkt:

FÖRE:
*Allting är uppdiskat säger vi..
*Så äter vi mat..
*Blir så himla lite disk efter, så känns typ meningslöst att ställa sig o diska så lite disk! Då är det kanske bättre att prioritera dammsugingen, eller detdär, eller detdär..


EFTER:
Har satt upp som regel, att man diskar efter sig, efter maten! (Alltså en gång om dagen, o detta är efter middagen!).
Tänker nu istället att när det är såå lite disk, tar det ingen tid att diska upp det lilla! Och jag sparar så sjukt mycket tid, då jag innan kunde stå en hel dag för att få bort all disk!
Och jag mår SÅ mycket bättre av att det alltid är rent & fräscht på diskbänken! Även där sparar man ju tid!- behöver ju aldrig stå och skrubba bort gamal ingrodd smuts, för torkar nu av med en trasa lite snabbt efter varje omgång! Och det är mycket roligare att vara i köket för att laga mat & baka när det fint! Är det smutsigt, äckligt & inte finns någon plats, ja, då blir man ju inte så inspirerad & sugen ;p hehe. Och älsklingen blir gladare också, för han vill ha ett fint hem (fast vem vill inte de?).



Så egentligen har jag ju bara med det gamla tankesättet (det känns inte som någon ide´ att bara diska det lilla, utan bättre att prioritera detta istället..) själv gjort att jag mår dåligt! För fick bo i stök, fick slänga ut en hel dag till att bara stå & diska (deprimerande tråkigt), älsklingen vart inte glad, ingen lust till varken matlagning eller bakning osv. Istället för nu då: Jag mår bra av att det är städat rent & fräscht, jag mår bra av att slippa stressen över all disk, jag mår bra av att älsklingen blir glad, jag mår bra för att jag får mer tid över till annat (för att bara diska upp 3 tallrikar & en kastrull typ, tar ingen tid!!), jag får mer motivation till att baka & laga mat :)


Så just därför är jag så himla lycklig just nu!
För att..
*Jag har hittat sätten & rutinerna jag behövde för att lyckas & må bra!

Så med mer tid över till annat, och en mindre stressad Zandra, försöker jag få iordning på nästa steg :)
Och jag vet att jag kommer lyckas hålla det, eftersom jag hållt detta med kläderna tex VARJE DAG i över en månad nu!! I början var det jobbigt men jag gav inte upp mitt "löfte" till mig själv, och nu har det blivit av en rutin, och jag mår så mycket bättre, så har inte längre någon lust att skippa det! :) Och det tar ju ingen tid, så kommer även kunna hålla det när jag jobbar! :D




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zandras Nya Dagbok

Namn: Zandra. Ålder: 28. Bor i ett hus på landet, med min Rickard 30 år {blev tillsammans februari 2003} och våra söner Milo 3 år {född 9 juli 2013} & Milton 1,5 år {född 13 april 2015}. Intressen: inredning, barnkläder, shopping, resor & utflykter, djur, matlagning m.m. Jag är utbildad djurvårdare, men är just nu mammaledig. Jag blir så glad när du lämnar en kommentar, och svarar på alla jag får! Jag gör gärna länk-byten, och ni får gärna tipsa mig om tävlingar. Varmt välkomna och hoppas ni stannar! <3 KONTAKT: [email protected]

RSS 2.0